Værdier og principper

Vi har en vision om, at Troldehøjen skal være byens bedste daginstitution. En institution med et læringsmiljø, der oser af ligeværdige og livsglade børn og voksne. Vi tænker Troldehøjen som en del af ”barndommens gade” og alt, hvad det fører med sig for et barn. Det er vores mål at give børnene de bedste muligheder for at blive livsduelige mennesker, der føler selvværd; at børnene får mulighed for at blive ansvarlige og kompetente børn/skolebørn/samfundsborgere.

Værdier skabes og vedligeholdes af ledelse, medarbejdere, forældre og børn. Værdier er meget væsentlige for oplevelsen af fællesskabet. I Troldehøjens fællesskab er der plads til at støtte og inspirere det enkelte barn til at trives, udvikle sig, lege, lære. Lytte, skabe gode relationer samt at blive nysgerrig på livet – Til at blive så dygtig som det er muligt.

Helt fra vuggestuen til børnehaven arbejdes der i Troldehøjen pædagogisk med at tilegne, fremelske og støtte børnene i disse syv kompetencer.

Robusthed

Nysgerrighed

Gode omgangsformer

Vedholdenhed

Automatisering

Selvregulering

Behovsudsættelse

Disse syv kompetencer genkender vi som værende væsentlige resten af livet. Man kan sige at med fokus på kompetencerne, er vi med til at styrke barnets fundament for læring i hjerne og hjerte. At mestre de syv kompetencer frigiver energi og overskud til anden læring; resten af livet.

Intet arbejde er gjort alene. I Troldehøjens har vi års lange erfaringer med et godt forældresamarbejde. De syv kompetencer skal udfoldes i mødet mellem børn, professionelle og forældre. Vi forventer gensidig åbenhed, feedback og generel opbakning fra forældrene.

Robusthed – Drejer sig om at tåle udfordringer på forskellige niveauer; alt efter barnets alder. At man rummer egne og andres følelser. Barnet lærer at håndtere modgang, frustrationer og problemer. Dette møder barnet gradvist i trygge omgivelser her i institutionen. Barnet opnår modstandskraft og styrke til at klare store som små udfordringer.

Nysgerrighed – Er medfødt, de kan pirres, men den kan også forsvinde. Nysgerrigheden er vigtig for at barnet kan fordybe sig, være kreativ og iderig. Det lille barn har brug for at undersøge verden omkring sig, dette gør barnet primært via sine sanser. Det ældre barn får styrket og understøttet sin nysgerrighed ved at opleve og undersøge noget nyt. At tænke abstrakt, skabe noget, undersøge noget, være kreativ og spørge er alt sammen en del af dagligdagen i Troldehøjen.

Gode omgangsformer – Det handler helt grundlæggende om respekt og omsorg for hinanden. Et ”godmorgen”, et ”tak” eller et ”undskyld” er en del af en vigtig kultur at tage med sig; specielt når man forstår meningen bag ordene. Barnet indgår aktivt i fællesskabet hele dagen. Her lærer barnet at deltage i aktiviteterne på en respektfuld og opmærksom måde. Vi arbejder med, at barnet får en parathed til at bidrage i mødet med andre.

Vedholdenhed – Opmuntring til igen og igen at afprøve noget nyt eller svært. ”Øvelse gør mester”- begrebet bliver ikke kun præsenteret, det bliver også praktiseret her. Vedholdenhed handler om, at barnet kan fastholde sin koncentration og opmærksomhed. Nogle gange er det ikke målet men selve vejen og kampen, der opmuntres til.

Automatisering – Handler om vaner og rutiner. Troldehøjens dagsrytme danner rammen for massevis af automatiseringer. Tøj af og på, toiletbesøg, åbne madpakke m.m. Automatiseringen giver barnet tro på at kunne selv, samt overskud til at lære nye ting. Selvregulering – Er at kunne forstå og regulere egne følelser.

Selvregulering - er behovsoplevelse og behovsudsættelse. Når barnet holder sig inden for givne rammer og regler; institutionens eller hjemmets, gives der plads til det sociale liv. Lærer barnet at acceptere et nej, bliver energien også brugt fremadrettet.

Behovsudsættelse – Det helt lille barn er naturligvis styret af sine behov. Når det får opfyldt sine grundlæggende behov som kontakt, søvn, mad og stimulation, bliver det gradvist i stand til at udsætte sine behov en smule. Dette udvikles op gennem barndommen. At kunne udsætte sine behov er nødvendigt for at kunne være i en læringssituation og indgå i en social relation.

Troldehøjens værdier og principper

Shape Created with Sketch.